Thursday, December 22, 2011

En æra er over

I går sendte jeg fra meg den aller siste artikkelen til Vi i villa, siste faktura er sendt av gårde, og jeg er offisielt ferdig som frilanser for dem.

Det er både vemodig og spennende å nå skulle gi seg etter mer enn fire år i Vi i villa. I tiden min der har jeg skrevet om alt fra hageplanlegging til vakuumtoalett, fra belysning i trappa til skadedyr som symptomer. Men etter fire år og rundt 700 artikler er det kanskje på tide å prøve noe nytt.

Og for aller første gang på nesten ti år står jeg nå helt uten oppdrag. Ettersom Vi i villa har vært en stor kunde, har jeg ikke hatt andre oppdragsgivere denne siste tiden hvor jeg har hatt foreldrepermisjon. Og denne plutselige friheten (eller arbeidsledigheten, som noen vil kalle den) har gitt meg muligheten til å stanse opp og ta et overblikk over livet og hverdagen.

Etter ti år med frilanserens frihet og ansvar, tror jeg at tiden nå er inne til å gå fra selvstendig næringsdrivende til ansatt. Jeg som alltid har fremhevet at jeg er en frilanser i hjerte og trives med å jobbe alene, kjenner nå et ønske om å arbeide sammen med kollegaer, å ha faste gjøremål, en trygg inntekt – men kanskje aller mest å gi meg i kast med noe nytt, nye oppgaver, nye utfordringer.

Så mens jeg legger 2011 og Vi i villa bak meg – og kanskje frilanslivet også – ser jeg frem mot 2012 og alt det nye som det året vil bringe.

En æra er over, men en ny er i kjømda.

8 comments:

Monica said...

Lykke til! Det vil helst gå bra :)

M:)

Marit said...

Spennende, Sesselja. Det er sunt å prøve noe nytt iblant.
Juleklem, Marit

Hanne said...

Lykke til, Sesselja. Jeg meldte overgang fra frilanstilværelsen til ansatt-standen for snart fire år siden. Men jeg må tilstå at det ikke var så enorm overgang, for jeg skled liksom inn i fast jobb, langsomt og gradvis.

Randi said...

Lykke til Sesselja - spent på hva du starter på! God Jul til dere alle tre!

Randi said...

Lykke til da Sesselja! Spent på hva du starter med! God Jul til dere!

Anonymous said...

Lykke til, Sesselja! Spennende tider!
Godklem fra Kirsti

Kaos/kontroll said...

Lykke til som som ansatt :-D. Jeg tenker på å gå motsatt vei, fra en uskikker tilværelse som "ansatt" vikar til frilanser. Bloggen din har vært en inspirasjon for meg, håper du fortsatt vil poste tanker rundt det som opptar deg.

Sesselja said...

Takk for alle lykkeønskninger!