Tuesday, November 1, 2011

Espedals Biografi

Forrige gang jeg leste Espedal, valgte jeg en bok på måfå. Jeg ville prøve ham bare for å se hva all viraken skyldtes, og valgte en bok med lite tekst. Det ble Dagbok, som jeg senere oppdaget var bind to i en trilogi. Og kanskje var det et lykketreff. For det er ikke sikkert jeg hadde falt like hardt for Espedal om jeg begynte på Biografi, som jeg nå har lest.

Der Dagbok var sentrert rundt et år, er Biografi mer springende. Tekstene i Biografi minner til tider mer om prosadikt, de flyter litt ut, mens de i Dagbok er mer samlet, konsentrert rundt prosaen med en sterk lyrisk nerve.

Det er ikke å si at jeg ikke likte Biografi, jeg likte den godt, å lese Tomas Espedal er en fornøyelse. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på siste del av trilogien – Brev. Hvis siste bok er like mye bedre fra andre bok som andre bok var fra første bok, har jeg en perle i vente.

No comments: