Sunday, October 30, 2011

Se på meg – eller kanskje ikke

Se på meg!
Se på meg! har et enkelt konsept. Boka viser bilder av ansiktet til en baby gjennom ulike faser av dagen – glad, lei, skitten, ren, sulten, mett, våken, trøtt. Dette var veslas favoritt.

Mor, derimot, er sjokkert over hvor dårlige produkter man tillater å gi ut for de små. Dette er tydeligvis et familieprosjekt, og det burde forblitt et familieprosjekt. Etter den elendige kvaliteten på bildene å dømme, må dette være foreldrenes egne snapshots av ungen. Her er det kornete, uskarpe bilder, for hard blitz, og for dårlig belysning. Bildene gjør seg helt sikkert i familiealbumet, men når man skal lage bok, må forbrukerne kunne forvente bedre produkt enn dette.

"De tidsriktige fotografiene er tatt av Staffan Frid", skriver Gyldendal. Det er ikke noe tidsriktig over disse bildene i det hele tatt. Jeg ble forbauset over å oppdage at boka ble unnfanget i 2010. Ut fra bildene ville jeg gjettet på at boka var fra et par-tre tiår tidligere.

Konklusjon:
Falt i god jord hos vesla, men mor vil på det sterkeste oppfordre forlagene til å begynne å sette krav også til de som lager bøker for de helt små.

No comments: