Sunday, October 23, 2011

En mulig gjenlesning av Marguerite Duras

Denne helgen har jeg lest Lol Valérie Stein av Marguerite Duras. Jeg tror jeg har lest den før, men jeg er jammen ikke sikker. Og det at jeg er usikker gjør meg også litt usikker på hva det sier om meg som leser eller om denne boka.

Som ung er Lola Stein forelsket i, og forlovet med, Michael Richardsson. En kveld går de på ball, og han møter en annen kvinne. Han danser med henne hele kvelden, før han forsvinner sammen med kvinnen og ut av Lola Steins liv. Lol V. ser på og lar det skje, og der begynner romanen.

Lol gifter seg, får barn, innreder hus, men hun gjør det hele mekanisk. Hun er låst inne i seg selv, deltar ikke i livet, før hun en dag gjenser en gammel venninne, den samme venninnen som holdt henne i hånden hele den skjebnesvangre kvelden da M. Richardsson spaserte ut av hennes liv.

Lol Valérie Stein er en bok om galskap, om omgivelsers forventninger til hvordan vi skal oppføre oss, om det å forsvinne fra seg selv og å leve i tomhet, det er en bok om innsovning og gjenoppvåkning.

No comments: