Monday, September 19, 2011

Litteraturens Eva Cassidy?

Jeg har lest Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai – og er tydeligvis en av få som ikke har latt meg sjarmere.

Romanen er skrevet av Mary Ann Shaffer, som døde av kreft før boka ble utgitt, og jeg sitter igjen med en følelse av å ha støtt på litteraturens Eva Cassidy. Verden elsker en vakker tragedie, og hva er vel mer tragisk enn en kunstner som ikke hylles før etter sin død. Ekstra spennende blir det om vi kan være med på hyllingen og akkingen og aiingen.

Både Cassidy og Shaffer løftes frem som bedre kunstnere enn de var, som om døden har gitt dem en ekstra kraft som ikke finnes i verkene deres. Tvert imot er de begge relativt gjennomsnittlige og litt for ofte platt til at noen av dem burde vært på bestselgerlistene.

Men det er jeg visst nesten alene om å synes.

Les hva andre mener om boka:
  • – En elegant, lun og nesten helt gjennomført underholdningsroman, mente Aftenpostens anmelder Arnhild Skre.
  • – Språket er klokt, vittig og fullt av omtanke og kjærlighet, skrev Vibeke i bloggen My Online Library
  • – Dette er en nydelig og koselig bok, hevder Astrid Terese.
  • – Dette var en roman jeg elsket i starten, stilte meg litt likegyldig til når halvparten var lest, og som kjedet meg på slutten, sier Solgunn.

No comments: