Wednesday, July 20, 2011

Fra ærefrykt til ... hjemmekos?

Det var med en viss ærefrykt jeg inntok sommerjobben på Stortinget. Stortinget er et monumentalbygg. Alvoret sitter i veggen der. Lufta er fylt med norgeshistorie. Jeg traver rundt i ganger og korridorer hvor tiår med stortingsrepresentanter og statsråder har slitt tepper og trapper før meg.

Og så en dag, kanskje var det forrige uke, etter å ha hentet avisene i posthyllene, svingt forbi trappa som leder opp til vandrehallen, gått langs gangen der det pusses opp for n-te gang og rundet hjørnet til gangen der Venstre har sine kontorer – oppdaget jeg at ærefrykten var godt over til en slags fortrolighet. Ja, jeg rent ut gledet meg til å sette meg på avisrommet med en kopp kaffe og gå gjennom dagens mediebilde.

Og sånn går nu sommerdagene.

Når det er sagt: Jeg har ennå ikke blitt så husvarm at jeg har turt å følge Trines råd om å gå meg vill i de underjordiske gangene. Da må jeg pakke nistepakke først, tror jeg ...

No comments: