Friday, May 27, 2011

Dårlige utsikter

Marie-Sabine Roger kom i fjor ut med den småsjarmerende boka Å telle duer, og det var med forventninger jeg tok fatt på årets bok, Lyse utsikter. Den anbefales dog ikke videre.

Forlaget skriver:
"Lyse utsikter er en varm skildring av fire venner på jakt etter kjærlighet og tilhørighet – en moderne roadmovie fra den franske landsbygda"
Hadde det vært romanen jeg leste, skulle jeg ikke klaget. Men Lyse utsikter kan bedre beskrives som manipulert sjarmerende enn ekte sjarmerende. For meg opplevdes det som om forfatteren bevisst trykker på knapper som er ment å vekke følelser – men fordi det gjøres så overtydelig, faller det igjennom. I tillegg er det ikke noen videre historie å snakke om, og resultatet er en heller slett roman som neppe har noen lyse utsikter om å bli stående i litteraturhistorien.

2 comments:

Solgunn said...

Å - jeg er ikke enig! Jeg har akkurat levert anmeldelsen til Altaposten, og jeg likte den godt, syntes det var en vakker historie :-)

Sesselja said...

Da ser jeg frem til å lese anmeldelsen - den havner vel på bloggen til slutt? Alltid morsomt når man har to helt ulike opplevelser av ei bok.