Monday, April 11, 2011

Hoffmans Lysnatt

Jeg er som sagt på Alice Hoffman-kjøret, og Lysnatt er den tredje boka jeg leser av Hoffman på en måned.

Romanen handler om et knippe mennesker i ei gate på øya Martha's Vineyard. Gamle Elizabeth Renny er i ferd med å miste synet, og etter et fall flytter barnebarnet, 16 år gamle Jody, inn hos henne. Jody legger sin elsk på André, nabomannen som mekker motorsykler. Problemet er bare at André er gift med keramikeren Vonny og sammen har de sønnen Simon, som ikke vokser som de andre barna. Og i periferien finner vi familien Freed som skal oppleve det vondeste en familie kan oppleve, Kjempen som kun er ute om natta, og enda flere.

Overdose Hoffman
Jeg tror denne boka lider under at jeg har forlest meg litt på Hoffman. Jeg likte den godt, men bare dager etter jeg var ferdig med å lese den, må jeg slå opp i boka for å minne meg selv på hva og hvem den handler om. Hoffman har en særegen fortellerstemme, og her har nok den trukket meg med fra en roman til en annen slik at alt har blitt ei røre i hodet mitt.

Jeg har nå lært at Hoffman er som et stykke fyldig sjokoladekake: så rik og god at det frister med mer, men det er best å avstå for ikke å ødelegge opplevelsen. Bare så synd at jeg allerede er godt inne i min fjerde Hoffman-roman denne måneden ...


Les hva andre skriver om Lysnatt:
  • Jeg tror boken har mye å gi alle vanlige, uvanlige mennesker, som kanskje bare trenger en god forfatters blikk på hverdagen for å kjenne seg mindre alen, skriver Kjellaug Haarberg ved Asker bibliotek.
  • Illumination Night er så langt den beste jeg har lest! skriver Knirk.
  • Helt klart min favoritt blant Hoffmans romaner, sier Stinema.

No comments: