Tuesday, April 12, 2011

Ei jente ved navn Jill

Noe av det som iblant skjer når man leser flere bøker av samme forfatter i løpet av kort tid, er at man lettere plukker opp ting som dukker opp i flere av bøkene. Sist gang det skjedde var da jeg leste Paul Austers Usynlig og Leviathan. Da fant jeg tilnærmet samme scene i de to bøkene som er skrevet med 17 års mellomrom.

Bestevenninnen Jill fra Long Island
Denne gangen er det Alice Hoffman som fremkaller déjà vu. Her er det ikke en scene som går igjen, men karakteren Jill – bestevenninne og Long Island-nabo til hovedpersonene.

I Nabojenter er Jill bestevenninne med hovedpersonen Gretel. De vokser opp i samme gate på Long Island, men tar ulike veier i livet og vokser fra hverandre:

Venninnen min Jill hadde giftet seg om våren og ventet ungen i august. Jill hadde sluttet på på skolen før hun var ferdig med det nest siste året, og nå bodde hun og Eddie LoPacca i kjelleren hjemme hos foreldrene hennes.

Senere får Jill ytterligere to barn, og hun og mannen kjøper hus i samme gate hvor hun og Gretel vokste opp.

I Lysnatt finner vi også en Jill. Her er Jill ei barndomsvenninne av Vonny, en av hovedpersonene i boka, og de har også vokst opp som nabojenter på Long Island.

Jill, som hatet drabantbylivet, flyttet tilbake da hun og mannen hennes fant ut at de ikke hadde råd til å bo noe annet sted. Hun hadde gjerne flyttet på flekken, men nå sitter hun i saksa. Døtrene hennes liker seg faktisk her.

Den rike faren som forlater dem
En annen karakter som går igjen i disse to bøkene av Hoffman er faren som forlater familien for å starte et nytt liv med en ny familie.

I Lysnatt er det Vonnys far som har forlatt familien. Han er arving av et vellykket firma som han selger for en god slump penger, men har ikke noe til overs, hverken av penger, tid eller kjærlighet, til Vonny, hans førstefødte.

I Nabojenter er det Gretels far som forlater dem:
Da han reiste fra oss, fikk faren min et forhold til en dame som het Thea, som han giftet seg med den fjerde juli. Den vil vil vite noe om bryllupet, får spørre noen andre, for jeg var ikke invitert.

Spekulasjoner
Som med Auster får slike likheter meg til å spekulere: er disse gjentakelsene ekko fra hennes eget liv?

Alice Hoffman har selv vokst opp på Long Island, og skriver i takkeordet takk til "jentene jeg vokste opp med på Long Island: IOU4-ever".

Og i teksten Nothing Is As Healing As A Book skriver hun:

By the age of seven I'd discovered that families don't necessarily stay together. By eight I'd found out that those who vow they will love you forever can easily disappear.


Hvorvidt det er hentet fra eget liv eller ei spiller for så vidt ingen rolle. Det gjør ikke noe til eller fra i de to romanene det gjelder. Det er bare slike spekulasjoner man tar seg i å gjøre når man oppdager kuriositeter som dette.

4 comments:

Geir Isaxen said...

Snedig, ja.
Har du lyst til bli neste 'offer' i min blogg-intervju-serie ?

Sesselja said...

Jeg lar meg gjerne ofre!

Geir Isaxen said...

Da må jeg nesten ha din mail-adresse. Og hvis du ikke vil legge den ut her, så gi et livstegn til:
isaxen4711@hotmail.com

Bai said...

Ein morsom observasjon.