Friday, March 25, 2011

Googlies, spin bowlers og andre rariteter

Romesh Gunesekera debuterte med den sanselige Reef, en roman som finner sted i Sri Lanka og London. Han skrev om heten, havet og maten på en måte som fikk ham nominert til en rekke priser – inkludert The Booker Prize – og som fikk meg til å plukke opp flere av bøkene hans, deriblant hans siste, The Match.

Sunny bor i Manila, Filipinene, sammen med faren. De kommer opprinnelig fra Sri Lanka, hvor Sunnys mor begikk selvmord da han var ung. Vi følger Sunny fra han er tenåring og oppdager cricket og kjærlighet, til han er voksen, gift og far i London. The Match er ei bok om det å være rotløs, om det å høre hjemme flere steder og ingen steder, og som Reef er det en bok om erindring og minner.

Tittelen viser til en cricketkamp. Nå er jeg vanligvis ikke den som leser sportsbøker, men jeg håpte og trodde Gunesekera ville bruke cricketen symbolsk. Det gjorde han sikkert også, for alt jeg vet, men jeg må innrømme at hver gang han begynte å skrive om cricket, så skumleste jeg så fort at enhver dypere mening var tapt for meg. Det var forresten også mindre dype meninger, da jeg slettes ikke forstår "cricketspråket":

The game, like life, was at best a slow slide from cold champagne to tepid beer, with plenty of nodding off in the sun when the going got rough. Let us have spin bowlers and googlies. Ignore the bouncers. Get rid of the batsmen's helmets and stick to crotch boxes. An occasioanl boundary, a rare six, and for the rest of the time bobble and twaddle and take the chance to catch up on new made untroubling by print. Leave of the photographs, the yahoo, the boo, the baila and the witche's brew. Scratch a ball, stroke a bat, dream the dream.

Bortsett fra at cricket ikke er min ting, skuffer Gunesekera også rent litterært. Språket er for platt, dialogen for maniert, karakteren for lite engasjerende, og jeg skjønner rett og slett ikke hva han ønsker å fortelle med denne historien.

Skal du lese noe av Gunesekera, så les Reef og la denne ligge. Med mindre du er spesielt glad i cricket.

No comments: