Monday, March 7, 2011

8/52 - Herfra blir du bare eldre, Harstad

Det sang i meg da jeg begynte å lese i Herfra blir du bare eldre av Johan Harstad. Ja, tenkte jeg, så bra dette er, så riktig dette var akkurat nå.

Kanskje burde jeg slukt den der og da, kastet meg over den og fordøyd alt i ett stort jafs, ikke lest i den i små drypp slik jeg gjorde.

For et sted ut i boka gikk sangen over til nynning, gikk nynningen over til stillhet, og den vesle boka virket med ett lengre enn sine nitti små sider. Jeg vet ikke helt hva som skjedde mellom side 9 og side 90. Jeg tror ikke det var boka som brått endret seg. Jeg tror ikke jeg endret meg så mye heller. Men kanskje er det slik at en tekst kun kan treffe deg så du synger én eneste gang? Og etter det blekner resten i minnet av dette første møtet? Eller kanskje var det helt andre ting som spilte inn.

Herfra blir du bare eldre er Johan Harstads debutbok. Tidligere har jeg lest Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? Pussig nok likte jeg også den gangen begynnelsen best. Kanskje det bare er ei greie mellom Harstad og meg?

Jeg lar denne samlingen telle med i utfordringen 52 novelleforfattere på et år, men det er å jukse bittelitt. Boka er ei samling kortprosa, hvor noen grenser mot prosapoesi mer enn noveller.

Foto: John Erik Riley

Hvis du synes å dra kjensel på dette innlegget, så har du kanskje lest det før. Jeg har tatt en litterær Ingrid Espelid Hovig og viser frem en tekst jeg har forberedt tidligere, i en annen blogg.


Les hva andre skriver om Johan Harstad:
  • Dette minner meg om ”fan fiction”, sier Ellen om Hässelby.
  • Dette er noveller man kjenner i magen når man leser, sier Stine om Ambulanse.
  • Harstad har skrevet en glimrende roman om verdensrommets skumle og mystiske mørket, kan man lese på Motekrigen.

1 comment:

Bai said...

Vi er ikkje så strenge, er vi vel?

Eg har bare lese Hässelby, ei bok eg likte veldig godt. Og eg har høge forventningar til Buzz Aldrin, framleis, sjølv om du bare liker begynnelsen.