Monday, March 7, 2011

7/52: Bjarte Breiteigs surrogater

Bjarte Breiteig er en novelleforfatter som flere av bokbloggerne har trukket frem i løpet av årets novelleutfordring. Og godt er det, for god er han. Breiteig fortjener den blesten han får.

Surrogater
fra 2000 er Breiteigs andre novellesamling, men mitt første møte med denne novelleforfatteren. Og det frister til gjentakelse.

Surrogater består av 7 relativt små noveller, som alle har det til felles at de er skrevet i en stille tone der noe svakt truende ligger og vibrerer under overflaten. Novellene er befolket av mennesker som på en eller annen måte er fanget i seg selv, som ikke helt når frem til omverdenen de ser ut på. Vi kommer så nært disse menneskene, så intimt, at det iblant er som om man kan kjenne sødmen fra pusten deres.

Selv har Breiteig sagt dette om novellesamlingen:

– Novellen er så ren, så konsentrert. Jeg er fascinert av det fragmenterte, brå begynnelser, brå slutter. Selv om novellen er selvstendig av natur, er den allikevel oftest en del av en samling, en helhet. Det var deilig å se sammenhengene i Surrogater vokse fram. Alle novellene handler på en eller annen måte om erstatninger, og mennesker som gjennomskuer sine egne surrogater.

Foreløpig har jeg bare lest Surrogater, men noe sier meg at dette er en forfatter jeg sannynligvis vil lese mer av en gang i fremtiden.


Hvis du synes å dra kjensel på dette innlegget, så har du kanskje lest det før. Jeg har tatt en litterær Ingrid Espelid Hovig og viser frem en tekst jeg har forberedt tidligere, i en annen blogg.


Les hva andre synes om Breiteig:
  • Novella er godt fortald og eg gleder meg til å lese fleire av Breiteig sine noveller, sier Bai som har lest ei novelle fra samlingen Folk har begynt å banke på.
  • Fortellingen er skjør, språket rent og enkelt, sier Kasiopeiia om novellen Stockholm fra Surrogater.
  • Han skriv så fint, så alvorleg og kjenslemessig, men utan store ord, sier Lena om novelle fra Surrogater.
  • Har du ikke har lest noe av denne forfatteren, så anbefaler jeg varmt at du gjør det, sier Bokdama.

No comments: