Friday, February 25, 2011

Of Bees and Mist

Meridia vokser opp med en mor som knapt enser at hun eksisterer og en far som forakter henne, i et hus hvor trappa har for vane å bukte og bende og forlenge seg, spøkelser dukker opp i speilene og disen henger gul utenfor inngangsdøra. Når hun så som tenåring møter Daniel på den årlige Festival of the Spiritis og forelsker seg, nøler hun ikke med å si ja til ekteskap og muligheten til å flykte fra det kalde hjemmet.

Meridia flytter inn hos Daniel og hans foreldre og to søstre. Til å begynne med er Meridia forført av dette tilsynelatende normale hjemmet, men snart får hun lære at alt ikke er som det skal. Der Meridias egen mor viste en total mangel på interesse for dattera, er Daniels mor overinteressert i sine barns liv, på grensen til det psykopatiske, og når raseriet tar overhånd strømmer biene ut av munnen hennes og plager livet av familien.

Of Bees and Mist
av Erick Setiawan er et slags eventyr for voksne. Illustrasjonen på forsiden fikk meg til å tenke på Tim Burtons filmer, og det skapte nok en viss forventning. Lenge leste jeg med et håp om at denne forventningen skulle bli innfridd. Men etter å ha kommet til side 500 måtte jeg innse at den vesle illustrasjonen nok hadde forledet meg.

Of Bees and Mist hadde for lite magi til å bli virkelig magisk og for lite realisme til å være magisk realisme. Det eneste den hadde nok av var tekst, og det var det til gjengjeld mer enn nok av.

Of Bees and Mist er debutromanen til Setiawan.

1 comment:

Tora said...

Ja, ikke sant! Takk skal du ha!

Jeg har lest flere anmeldelser som alle mener det er magi og god fortellerteknikk gjemt i denne boken. Men alt jeg har lest har vært dårlig forklart, men tungt beskrevet. Og langdrygt, ikke minst...

:> Ha en fin dag!