Saturday, February 12, 2011

Er vi det vi blogger?

Janke i bloggen Jeg leser har et innlegg om mammabloggere. Blogginnlegget handler om to ting: nettvett og kvinnerollen. Jeg tenkte å kommentere på innlegget inne hos Janke, men det har i stedet vokst seg frem et eget innlegg angående det siste temaet.

Janke skriver:
Ut fra et begrenset besøk på disse bloggene ser det ut til at det er noen fellesstrekk. For det første er det unge kvinner. For det andre har de barn. For det tredje - og dette bekymrer meg - er de representanter for en form for motkultur til den kvinnerollen vi så hardt har tilkjempet oss. Her går det i idealisering av hus og heim, brødbaking, økologisk matlaging, hekling og strikking, rosebed og babygadgets. Unge kvinner som ikke skriver en døyt om jobben, ambisjoner, politikk, litteratur, kultur, - you name it. Klarer de å skille livet sitt i to helt seperate deler, eller er de bare mammaer og hjemmearbeidende?
Det er dette som får meg til å stille spørsmålet: Er vi det vi blogger? Det kan i alle fall synes som om Janke – og andre med henne – tror det.

Jeg tror det heller er slik at mammabloggerne har skjønt at for å nå – og holde på – lesere, gjelder det å spesialisere seg. På samme måte som det finnes nisjemagasiner som retter seg mot de som liker sigarer eller golf eller tatoveringer eller jernbaner eller strikking, slik finnes det blogger som retter seg mot de som er interessert i et bestemt tema.

Å fokusere på én side ved livet når man blogger gir derfor mening. Færre er interessert i nøyaktig den samme miksen som deg, flere er interessert i ett av de feltene du interesserer deg for.

Sånn sett er min egen blogg egentlig en bastard, ettersom jeg blander litteratur og politikk i en uskjønn forening. Lesertallene mine lider da også under det – jeg har alltid hatt flere lesere i de bloggene hvor jeg har holdt meg til ett tema, enten det var frilansliv, adopsjon eller bøker.

Janke bekymrer seg for kvinnerollen og ser mammabloggerne som "en form for motkultur til den kvinnerollen vi så hardt har tilkjempet oss". Hvilken kvinnerolle er det? Jeg var ikke klar over at vi har kjempet oss til én bestemt rolle. For meg er det viktigere at vi har kjempet for at den enkelte kvinne kan velge det livet som passer henne best – enten det er hjemme, i politikken, i akademia, eller på hvilke som helst andre arenaer hun ønsker å bevege seg.

Jeg tror Janke uroer seg unødig. Jeg tror nemlig at bloggere nettopp kan skille livet i to – eller flere – deler når det kommer til blogging. Jeg følger en sminkeblogger som også er en innbitt forkjemper for menneskerettigheter. Jeg leser en interiørblogg som skrives av ei dame som kombinerer det å skrive masteroppgave med en jobb hvor hun hjelper vanskeligstilte barn. Og jeg er sikker på at Janke gjør det selv, skiller livet i to når det kommer til bloggen, ellers vil ikke hennes liv bestå av stort mer enn bøker.

Er vi det vi blogger?
Nei, vi er så mye mer enn det.

2 comments:

Mammadamen said...

Å, så bra innlegg. Jeg deler ditt syn. Liker spesielt godt det du sier om at vi ikke har kjempet oss til en bestemt rolle, men retten til å velge!

Forøvrig er nok min blogg en bastard som din ... Men jeg klarer liksom ikke noe annet:)

God søndag fra Karianne

Ege said...

Ja, vi er mye mer, og det som kommer på bloggen, er det vi velger å legge ut på bloggen. Det er så himla mye synsing, om andres liv. Hvis noen dømmer meg utfra det lille jeg viser på bloggen, vel, da har de dårlig fantasi og innsikt i livet altså..