Sunday, February 20, 2011

5/52 - Legenoveller av Christer Mjåset

Da jeg fortalte min lokale superbibliotekar om novelleprosjektet, var hun så grei å printe ut en liste over alle de 845 novellesamlingene de har stående på biblioteket. I tillegg tipset hun meg om en novelleforfatter hun selv hadde lest og likt: Christer Mjåset. Så da måtte jeg nesten prøve ut ham.

Mjåset debuterte i 2003 med novellesamlingen En dans der veien slutter. Det er ikke den jeg har valgt meg, men samlingen Verdens eldste mann er død fra 2005. Denne samlingen rommer 15 fortellinger om mennesker i et sykehus. At temaet i novellene dreier seg om leger og sykdom er ikke så overraskende. Mjåset skal nemlig ha begynt å skrive noveller under medisinerutdannelsen, og i dag jobber han etter sigende på nevrologisk avdeling på Ahus.

For en novellesamling er Verdens eldste mann er død overraskende tykk. Boka er 276 sider og forlaget har brukt grovt papir, noe som har gitt boka ekstra pondus. Jeg har lest to noveller fra samlingen: tittelnovellen Verdens eldste mann er død og Bare en maraton. Den første var klart den beste.

Verdens eldste mann er død handler ytre sett om en mann på 111 år som har fått påvist prostatakreft og ikke ønsker å behandles og hvordan legene reagerer på dette.
Han trengte ikke mer tid, sa han og snudde seg over i sengen.
Men når fortellingen skrider frem, blir det klart at det egentlig handler om noe helt annet, nemlig forholdet mellom Line Selmer, 111-åringens lege, og overlege Leif Hahne. Mjåset forteller historien om dem mellom linjene, og det fungerer svært bra.

Den ander novellen er helt grei, men litt kjedelig. Den handler om en lege med brystkreft som skal springe maraton. Det kommer frem utover i fortellingen at kreften har spredd seg til lungene og at hun snart vil dø fra mann og barn, men Mjåset evner ikke å få meg til å bry meg. Istedet kjeder jeg meg altså litt.

Jeg burde kanskje lest en tredje novelle for å finne ut hva jeg egentlig synes om Mjåset, men sykehusmiljøet er ikke helt min arena. Derimot kan det være at jeg ved en senere anledning plukker opp debutsamlingen hans. Eller kanskje gir meg i kast med romanen hans, Legen som visste for mye.

Mjåset er aktuell med ny roman i år, Hvite ravner.

Les hva andre bloggere skriver om Mjåset:
  • Både spennende og lett å lese og var mer givende å lese enn mange krimbøker jeg har les, mener Marianne om Legen som visste for mye.
  • Mjåset skriver fengende og innfrir igjen, skriver Stine Marie om samme roman.

No comments: