Sunday, February 13, 2011

4/52 - Arabiske noveller

Novelleutfordringen er en utmerket måte å smake på litteratur fra andre land og verdenshjørner. I tillegg til å gjøre meg litt mer kjent med norske novelleforfattere, kommer jeg derfor til å lese forfattere fra land jeg vanligvis ikke leser så mye litteratur fra. Som de fleste andre bokbloggere er nok litteratur fra Skandinavia, Storbritannia og USA det som har tatt mest plass på leselista mi.

Jeg begynte med forrige forfatter, som var Ivo Andric fra Bosni. Nå følger jeg med Hanan al-Shaykh som er oppvokst i Libanon, men i dag bor i Storbritannia.

Samlingen heter Jeg feier solen av hustakene og tittelen er hentet fra en av novellene. Boka ble for øvrig utgitt som en del av den utmerkede Marg-serien til Gyldendal. Den kom ut i 2000, men er fremdeles tilgjengelig hos Gyldendal.

Jeg leste to av novellene: Galskapens tid og Place de la Catastrophe. Begge novellene handlet om forholdet mellom ektefeller og den ene partens ønske om å bryte ut av ekteskapet. I Galskapens tid er det ei kvinne som spiller gal i et håp om at mannen vil skille seg fra henne.

Jeg kastet meg over svigermoren min og bet henne i nesen. Jeg hadde alltidn hatet nesen hennes. Dagen før hadde jeg slamret døren i ansiktet på henne og tømt søppelbøtten over henne fra balkongen idet hun gikk til bilen for å kjøre sin vei. Jeg strødde frangipaniblomster over henne og sang for henne og hengte en ranke av jasminer rundt halsen hennes, trakk henne mot meg og kysset ansiktet hennes og hendene og silkeskjerfet.

Men siden dette er ei novelle, går det selvsagt ikke slik kvinne ønsker, og spillet slår tilbake på henne selv.

Place de la Catastrophe får tankene til å gå til Edgar Allan Poes A Tell-Tale Heart. Her møter vi en mann som har vært utro. Samvittigheten plager ham så mye at han hører kona mjaue og skrike selv etter hun er død og ligger kremert i urnen.

Etter å ha lest disse to novellene hadde jeg ikke behov for å lese mer, de var grei nok, men fenget ikke tilstrekkelig til at jeg ville lese mer. Hanan al-Shayk får nok ikke plass på den videre leselista mi.

1 comment:

Haruhi said...

Novelleutfordringa later til å ha motsatt effekt på meg. Jeg har lånt hele to norsk novellesamlinger allerede. Hvis jeg fortsetter i samme tempo kommer jeg til å lese ca fem ganger så mye norsk litteratur som jeg gjorde i fjor. Trenger ikke å forsette i samme tempo for at det skal være utklassing en gang, tatt i betraktning at jeg leste fire norske bøker i fjor.