Monday, February 7, 2011

3/52 - Smakebit av en nobelprisvinner

Etter at den dårlige novellesamvittigheten hadde stirret meg i øynene i to uker, vurderte jeg å gi opp novelleutfordringen til Bai. Det har vist seg ikke å være fullt så lett å få plass til novellelesing som jeg trodde. Frilansjobbing, lekestunder med vesla, politisk aktivitet, ammetid, klesvask – alt sammen fyller dagene raskere enn jeg rekker å si "52 noveller".

Vinneren fra 1961
Men i går tok jeg meg sammen og ga meg i kast med novellesamlingen som har lagt og næret den dårlige samvittigheten min de siste ukene. Samlingen heter Fortellinger fra Bosnia og er skrevet av nobelprisvinner i litteratur, Ivo Andric.

Samlingen ble utgitt på Solum forlag i 1993, en tid da krigen på Balkan raste. Over 100 000 mennesker skal ha blitt drept i den krigen, 40 000 voldtatt.

Fortellingene i denne samlingen er dog hentet fra flere tiår tidligere. Andric døde tross alt i 1975. Likevel gir fortellingene et bilde av Bosnia og menneskene dere.

Fortellinger fra Bosnia
Fortellinger fra Bosnia består av 7 fortellinger. Jeg har lest to av dem: Underet i Olovo og Kjærlighet i en småby. Den første historien handler om ei kvinne som mister ni sønner, og da det tiende barnet, ei datter, blir syk, tar hun henne med til Maria-kilden i Olovo. Den andre handler om ei jødisk jente som forelsker seg i en forstmester fra en kroatisk adelsfamilie, og hvordan denne kjærligheten blir mottatt i småbyen de bor i.

I disse to forholdsvis korte fortellingene får vi både et innblikk i håpet og troens (eller overtroens) stilling og i gnisninger mellom folkegrupper. Selv om Andric i hver novelle tar utgangspunkt i et knippe mennesker, evner han å løfte fortellingen ut over disse karakterene og gir oss et større bilde som omfatter samfunnet de lever i.

Gir mersmak
Jeg liker Andrics noveller. De skiller seg i formen fra mer samtidige fortellinger og har en kvalitet som innbyr til noe mer enn ren konsum. Møtet med novelleforfatteren Andric har gitt meg lyst til å prøve meg på romanforfatteren Andric. Det blir av ulike grunner neppe med det første, men jeg kommer til å legge meg navnet hans på minne.

Fortellinger fra Bosnia er fremdeles tilgjengelig fra Solum forlag.

Bildet øverst er fra Mostar, tatt ti år etter krigen var over. Foto: Sesselja Bigseth

1 comment:

linesbibliotek said...

Godt tips! Navnet hans var ukjent for meg, men nobelpris og litteratur fra Bosnia høres unektelig ut som en spennende kombinasjon.