Wednesday, January 5, 2011

Årets første bomskudd

Apology for the Woman Writing av Jenny Diski kunne blitt fjorårets siste bomskudd, men fordi jeg valgte å gi den et siste forsøk, så havnet den over på denne siden av nyttåret. Jeg har kommet til side 22o av 277, og nå gidder jeg ikke mer. Jeg legger den bort.

Apology for the Woman Writing handler om en litterær stalker.

Marie de Gournay var et lite flatterende pikebarn som mot slutten av 1500-tallets Frankrike vokste opp med en kjærlighet kun for det skrevne ord. Heller enn å bidra i de huslige pliktene i hjemmet, gjemte hun seg bort i farens bibliotek, hvor hun leste nesten alle verk flere ganger og lærte seg selv latinsk ved å sammenligne bøker på fransk og latinsk.

Dette alene er nok til å irritere den stakkars moren hennes, men da Marie får en bok med Michel de Montaignes essays, blir Marie fullstendig forrykt. Herifra utvikler hun seg til en regelrett stalker. Hun stikker seg selv til blods med en nål for å vise Montaigne sin beundring, og klarer å presse ham til å ta henne til seg som sin fille d'alliance.

Marie nærer også ambisjoner om selv å bli en forfatter, og gjør tapre forsøk på å skrive selv, men lysten er nok større enn evnen. Marie fremstår som en latterlig og manert skikkelse, både for omverdenen og leserne. Det er både komisk og patetisk, men blir aldri engasjerende for meg. Så etter å ha kjedet meg gjennom 220 sider, gir jeg opp.

No comments: