Sunday, January 23, 2011

2/52: Slik skjer det ikke med Line Berg

Jeg har allerede falt litt etter i novelleprosjektet, da forrige uke gikk med til å lese og kommentere utkast til klimaplan for Nes. Men nå er jeg tilbake, og Line Berg er valgt ut som den andre novelleforfatteren jeg leser i år.

Hun debuterte i fjor med Slik Skjer det ikke, en samling med ni noveller. Jeg har lest de tre første: Noe nytt med hele bildet, Å vente på morgenen og De hører henne ikke mer.

Av de tre er nok Å vente på morgenen favoritten min. Jeg-personen er en pleier med nattevakt på et eldrehjem. En dag griper en av pasientene om det ene brystet hennes, og det setter i gang en tankerekke:

Jeg skal møte det brennende blikket og hånden som rister skal få gå hele veien og legge seg rundt brystet, mitt bryst som har gitt to barn livskraft, svak berøring, en hånd som kanskje har grepet voldsommere rundt kvinnebryst før. Den andre hånden skal jeg varsomt stryke, oppover armen, kjenne på den løse huden på underarmen, hud tøyd og strukket flere ganger enn jeg kan tenke meg.

Dette er noveller slik jeg liker dem. Berg skriver med varhet og underdrivelser. Hun undervurderer ikke leserne, og forteller mer gjennom det hun ikke sier enn det som står skrevet.

Det overrasket meg å oppdage at Berg var debutant i fjor. Novellene er fullendte og med en selvsikkerhet som hinter om en forfatter med rutine og flere utgivelser bak seg. Men den gang ei, altså. På Kolon Forlag kan du lese et utdrag av tittelnovellen Slik skjer det ikke.

Les mer om Line Berg:
  • Bai har lest tittelnovellen.
  • StineMa synes min favoritt var den dårligste i samlingen.
  • Morgenbladet er lei av unnvikende karakterer i norske noveller.
  • Dagbladet kaller Bergs prosa for robust og god.

2 comments:

Bai said...

Det går ikkje an å falle etter så tidleg på året. Det er jo framleis 49 veker igjen å hente seg inn på :)

Eg skal lese resten av denne samlinga også. Eg likte godt Line Berg, og det du skriv om at ho ikkje undervurderer lesaren, synest eg er veldig fint.

Stine Marie said...

Interessant å se hvordan en novelle kan skape så ulike følelser hos folk. Og det er jo nettopp det som gjør bokblogging så spennende. Alle de ulike oppfattelsene.

Men jeg må si meg enig i at i de novellene jeg likte, så klarte Berg å si mer enn det som faktisk står skrevet, slik du sier.