Wednesday, December 22, 2010

Sikkert betryggende ... eller?

Fingeravtrykk som skulle slettes, skal ikke slettes likevel. Justisdepartementet har nemlig bestemt at det ikke var så lurt.

Det er viktig å vite hvem som til enhver tid oppholder seg i landet. Derfor er sikker identifisering av betydelig samfunnsinteresse for norske myndigheter. I de siste årene har det vært et økt fokus på å forhindre at personer med ukjent identitet oppholder seg i Norge. Endringen innebærer at adgangen til å beholde registrering av fingeravtrykk utvides i visse tilfelle.


Det er sikkert betryggende å høre, spesielt for de 100 mennene som nylig er blitt bedt om å avlegge DNA-prøve fordi mobiladata viser at mobilen deres befunnet seg i nærheten av en bestemt basestasjon:
— De innkalte har status som vitner i saken. Prøvene vil kun bli sammenlignet mot materialet i disse to sakene og deretter destruert. Prøvene vil ikke bli sammenlignet med DNA-materialet som er lagret i politiets registre for øvrig.
Informasjonsrådgiver Gry Benedicte Halseth ved Hordalandspolitiet får ha meg unnskyldt om jeg ikke helt stoler på dette. Er det en ting vi har lært den siste tiden, så er det at myndigheter og politi ønsker å holde fast på all den informasjonen de kan om borgerne. Og derfor støtter jeg Inge Hjortland som ikke ønsker å avgi DNA-prøve som første skritt i å sjekke seg ut av saken:
– Hvis de klarer å finne mobilen min i Bergen sentrum når jeg er i Åsane, klarer de vel å finne DNA-et mitt på åstedet også, sier Inge Hjortland.

Foto: H. Aschehoug & Co

1 comment:

Christoffer said...

Rart hvordan politiet nesten alltid foreslår tiltak som går på bekostning av personvernet til folk. Keg har jo allerede pass med fingeravtrykk lagret i en chip, så da bidrar jeg i såfall til å gjøre jobben til politiet litt enklere.