Saturday, December 18, 2010

Helter som kommer og helter som går

Tøybleiemamma spør i dagens kalenderluke hvem mitt største forbilde er. Jeg trengte ikke tenke lenge før svaret kom til meg, og jeg må oppgi to forbilder: Georg Apenes og Jon Wessel-Aas.

Disse to har det til felles at de har kjempet/kjemper for personvernet på en intelligent, saklig, og velformulert måte.

Georg Apenes er tidligere direktør for Datatilsynet og gjorde i sin periode der (1989-2010) en strålende innsats i kampen for personvernet i Norge. Han har nå overlatt direktørstolen til Bjørn Erik Thon, og da meldte det seg et behov for en ny helt.

Og akkurat i tide oppdaget jeg Jon Wessel-Aas. Han er advokat i NRK og leder av Den internasjonale juristkommisjon, og en ivrig debattant når det gjelder tema som DLD og andre personvernsaker. Du finner ham både på Twitter og på hans egen blogg, Uhuru.

Disse er mine helter og forbilder. Og jeg ønsker meg flere som dem, flere som kjemper for å bevare personvernet og hjelper oss å ta tilbake det vi allerede har mistet på veien.

Bli min helt!
Si nei til overvåkning, si nei til DLD.
Si JA til personvernet!

1 comment:

Batcheeba said...

Jon Wessel Aas har jeg snakket litt med på Twitter. Knivskarp, vittig og dyktig.