Wednesday, November 3, 2010

Litt litteratur blir det jo

Agnes av Peter Stamm er ei tynn flis av ei bok, men likevel måtte jeg fornye lånet på biblioteket. Sånn går det når man har en roman som tannpussebok og lesingen samtidig havner midt i barselstiden.

Stamm er fra Sveits og handlingen i Agnes foregår i Chicago, men likevel minner romanen meg om verkene til en av våre egne forfattere, nemlig Finn Carling. Både formatet, handlingen og karakterene er noe som kunne vært hentet fra en av Carlings mange romaner. Og siden Carling er en av mine favoritter i den norske litteraturverdenen, er det kanskje noe av grunnen til at jeg også likte Agnes.

Historien som får sitt eget liv
Jeg-personen i boka skriver på ei bok om amerikanske luksustogvogner da han en dag på biblioteket blir oppmerksom på ei kvinne, Agnes, som sitter foran ham på lesesalen. De to blir kjent og innleder et forhold og flytter etterhvert sammen.

Når Agnes oppdager at jeg-personen er forfatter, ber hun ham skrive historien om dem to. Historien tar først utgangspunkt i det som har skjedd, før jeg-personen skriver videre på historien slik han tror og håper den vil gå. Arbeidet med denne historien binder dem både sammen og driver dem fra hverandre.

Åpen slutt, lukket begynnelse
Historien om de to har ingen lykkelig slutt, og det avsløres allerede i første setning av romanen:
Agnes er død. Drept av en historie. Det eneste jeg har igjen etter henne, er denne historien. Det var kaldt da vi ble kjent. Kaldt som det nesten alltid er i denne byen. Men nå er det kaldere, og det snør.
Dette var noe jeg måtte minne meg selv om da jeg kom til bokas ende. Slutten er mer åpen enn begynnelsen. Her blir det ikke sagt at Agnes er død, hun er bare forsvunnet:
Ved siden av pc-en sto det en tallerken med en halvspist sandwich. jeg gikk inn på soverommet. Agnes var ikke der. Kåpen hennes hang ikke i garderoben. Ellers var det ingenting som manglet.
For meg hadde det kanskje fungert bedre om romanen ikke hadde blitt lukket i begynnelsen, men kunne blitt avsluttet med åpenhet - og mer tvetydig spenning mellom den virkelige historien og den fiktive.

Les hva andre har skrevet om Agnes:

1 comment:

Gjennom ordene said...

Hei, leste denne etter å ha lest om den på nettet (Jorid), synes det var en fin, rar bok som på en eller annen måte har hengt ved meg. Ha en god dag med den lille.