Sunday, November 28, 2010

Denne søte adventstid

Jeg elsker jula – og spesielt førjulstida. Og nå som ei lita tulle er kommet inn i livene våre, blir det ekstra stas med jul heretter. Og i år, uten noen som helst arbeidsoppdrag hengende over meg, planlegger jeg å nikose meg med både tulla og førjulstida.


Jeg og mannen er ikke kristne. Og mens "folk flest" fyller kommentarfeltene i nettavisene med frykt for "islamifiseringen" av Norge, er jeg mer lei av kristendommens sterke grep på landet. Jeg har derfor lenge forsøkt å skape ei jul fri for kristne symboler, men i fjor ga jeg etter og innrømmet for meg selv at nostalgien er for sterk og julegleden for dyp. Derfor har visse ting med kristne assosiasjoner fått lov å snike seg inn også her. Men fortellingen rundt dem vil være en annen når vesla blir stor nok til å forstå jula.

Adventsstjerna har kommet på plass i vinduet.


Førjulsbaksten er påbegynt.


Og adventsstaken er laget og første lys er tent.


For det fine med symboler, er at verdien av dem avhenger av hva du selv fyller dem med.

Og det fine med advent, er at det bare betyr komme. Så mens kristne kan vente på Kristimesse og Kristi komme – adventus Christi – venter vi på solsnu og jula og koser oss med det.

Ha ei riktig god førjulstid!

No comments: