Wednesday, October 27, 2010

Litteratur når man føder

Jeg har alltid skrytt av at jeg leser overalt og når som helst: når jeg pusser tennene, når jeg går til butikken, i senga, i sofaen, på toget, i køen. Og nå kan jeg legge til: når jeg føder.

F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby – eller Den store Gatsby på norsk – er en av disse store, tynne klassikerne jeg aldri har fikset. Jeg forsøket meg på romanen første gang på norsk for rundt 15 år siden, og jeg forsøkte meg på ny på den engelske utgaven for 8-10 år siden. Men ingen av gangen "tok" jeg boka.

Men så fant jeg Den store Gatsby i en brukthandel og tenkte jeg kunne forsøke igjen. Forrige mandag gikk jeg til sengs og begynte å lese noen sider i romanen før jeg la meg til å sove. 20 minutter senere våknet jeg av at vannet gikk. Etter en telefon til føden og litt våketid uten riestart, gikk jeg og la meg i håp om å få sove og hente krefter til det som ventet. Ikke uventet ville ikke tankene la meg sove, så jeg plukket opp Den store Gatsby og begynte å lese.

Og under over alle under skjedde: Omsider ga romanen mening! Endelig kom karakterene til live, jeg så settingen, jeg opplevde tiden. Så det ble ikke mer søvn på meg den natta, men derimot ble det en del lesing. Og når de første svakene riene startet, bare leste jeg videre. Og selv når de ble litt sterkere, leste jeg litt innimellom frokost, dusj og pakking av sykehusbagen.

Jeg har alltid hatt en formening om at enkelte ganger er det slik at tid og bøker må klaffe i skjønn forening for at leseopplevelsen skal bli fullkommen, men jeg har aldri trodd at et slikt tidspunkt skulle være i startfasen på en fødsel. Men for meg og Den store Gatsby var det akkurat det som måtte til.

3 comments:

Kathleen said...

Haha, imponerende! Lurer på om jeg kommer til å gjøre det, jeg skryter også av at jeg leser overalt og nårsomhelst (ikke at jeg klarer to ting på en gang, jeg har svidd maten et par ganger).

Kasiopeiia said...

Gratulerer så mye med den lille! :)

Tøybleiemamma? said...

Fantastisk! Mor å kunne fortelle når jenta di blir stor :-)