Wednesday, October 20, 2010

Lesehelg - Nok en fulltreffer

Det ser ut som jeg har klart å bryte rekken av dårlige romaner, for nå har jeg hatt to fulltreffere på rappen hva gjelder leseopplevelser. Gå aldri fra meg av Ishiguro satt så sterkt i meg da jeg slo igjen permen etter siste side at jeg var i tvil om jeg burde starte opp på en ny roman med én gang. Men siden jeg ikke klarer ikke å ha en bok på gang, tok jeg en titt i bokhylla av uleste romaner.

Elvekongen av Alice Hoffman
Valget falt på Elvekongen av Alice Hoffman, delvis fordi jeg hadde på følelsen av at dette var en roman som kunne gi meg noe av det samme som Gå aldri fra meg. Og det gjorde den! Etter å ha lest Gå aldri fra meg i løpet av fredag og lørdag, ble jeg sittende i sofaen hele søndag med Elvekongen.

Også i Elvekongen er handlingen i stor grad lagt til en internatskole, denne gangen en skole i Haddan, en småby i USA. Men der slutter likhetene med Gå aldri fra meg (bortsett fra at begge bøkene også ga meg herlige leseopplevelser). For der Ishiguro lar jeg-fortelleren berette historien i et liketil og rett frem språk, krydrer Alice Hoffman som vanlig sin historie med sanselighet og poetikk og ikke minst elementer av magiske realisme, alt fortalt fra en allvitende fortellers synspunkt.

Elvekongen er både et portrett av livet i en småby og livet på kostskole. Samtidig er det et skarpt skille mellom de rike elevene på kostskolen og innbyggerne i småbyen, og i dette spennet oppstår det både konflikter og tiltrekninger.

Et gåtefullt dødsfall, men ingen krimroman
Selv om romanen gir et bilde av en by og en skole, sentrerer handlingen rundt en håndfull personer. Særingen og mobbeofferet August (Gus) Pierce og vakre, men fattige, Carlin Leander er førsteårselever ved Haddan skole som finner sammen i et uventet vennskap.

Enkelte mennesker er simpelthen født på feil sted. Det første slike mennesker skaffer seg, er et kart, og det neste er en enveisbillett. Carlin Leander hadde vært klar til å forlate Florida fra hun lærte å gå, og hadde endelig klart å komme seg vekk ved hjelp av et svømmestipend til Haddan skole.

Han presenterte seg som August Pierce fra New York City, sendt til Haddan av sin hardt prøvede far som ikke hadde hatt et øyeblikks fred siden den dagen Gus ble født og han alene måtte bære ansvaret ved å oppdra sønnen etter konas død.

I tillegg møter vi Betsy, den nye fotolæreren ved skolen, som er forlovet med historielærer Eric Herman, et forhold som blir satt på prøve når den lokale politimannen Abel Grey dukker opp for å etterforske et dødsfall ved skolen. Og hele tiden er det tråder fra fortiden som veves inn og binder nåtid og fortid sammen.

Episk i lite format
Romanen handler i stor grad om hvordan våre oppfatninger av andre mennesker preger måten vi oppfører oss mot dem på – og hvordan disse oppfatningene sjelden favner hele dybden eller sannheten om et menneske.

Hoffmans styrke ligger blant annet i at hun med noen få setninger, spredt utover romanen, kan tegne en hel historie for en av bikarakterene. Dermed kan en roman som ikke strekker seg over mer enn 230 sider, virke vidunderlig rik og episk.

Dilla på Hoffman
Min utgave av Elvekongen ble kjøpt for 20 kroner i en brukthandel forrige uke. Jeg la merke til at det lå flere bøker av Hoffman i eskene der, og nå vurderer jeg sterkt å gå tilbake og kjøpe resten.

Jeg har lest Hoffman tidligere også. Blant annet står både Blå dagbok og Huset og fuglen i bokhylla mi, men ingen av dem klarte å vekke Hoffman-hungeren den gangen. Men da jeg i fjor leste Hvite hester skjønte jeg endelig hva folk mente når de omtalte Hoffman som en av yndlingsforfatterne sine. Jeg vet fremdeles ikke om hun når opp til å bli en all time favourite hos meg, men jeg vil i alle fall lese mer av henne.

Og sånn ellers ...
  • Elvekongen er filmatisert med Edward Burns som Abel Grey, og har tittelen The River King.
  • Alice Hoffman har en egen nettside.
  • Og når jeg ser på samlesiden over bøkene hennes, slår det meg at karrieren hennes har vært belemret med utrolig dårlig bokdesign. Det er ikke mange – om noen! – av disse bøkene jeg ville plukket opp basert på omslaget alene. Fysj!

Les hva andre skriver om Alice Hoffman eller Elvekongen:

No comments: