Tuesday, October 19, 2010

Gå aldri fra meg – ta aldri slutt

En sjelden gang plukker man opp en bok som holder deg fanget slik at man ikke klarer å legge den fra seg før man er kommet til veis ende – bare for så umiddelbart å angre at man ikke tok seg bedre tid, leste saktere, lot opplevelsen vare lenger. Gå aldri fra meg av Kazuo Ishiguro er en slik bok.

Effektiv kontrast
I romanen møter vi jeg-fortelleren Kathy og vennene hennes Ruth og Tommy. Alle tre er elever ved Hailsham skole, en internatskole i England. Men Hailsham er ingen vanlige skole, og elevene her er ikke vanlige elever. De er spesielle, de har en helt bestemt skjebne foran seg.

Det som gjør aldri fra meg så bra i mine øyne er kontrasten mellom Kathys fortellerstemme – hverdagslig, enkel, likefrem – og den virkeligheten hun forteller om – sår, skremmende, tankevekkende. Dette grepet minner meg litt om romanen Den lille piken som elsket fyrstikker av Gaétan Soucy, også det en roman som har satt spor i meg.

Advarsel: Spoiler!
Det er vanskelig å si mer om romanen uten å fortelle hva den handler om, hva som gjør elevene så spesielle. Elevene ved Hailsham er nemlig kloner, skapninger alet opp til å bli organdonorer når de vokser opp. Dette er stoff som vanligvis hører hjemme i sci-fi bøker, men aldri fra meg er ingen sci-fi roman, selv om tematikken kan virke sånn fra en slik oppsummering som dette.

Ishiguro har istedet valgt å fortelle denne historien som en hvilken som helst roman. Fokuset er ikke på kloner og donorer, men på spørsmålet om hva som utgjør et menneske, hvilke valg vi tar, hvordan vi stiller oss overfor skjebnen som er lagt ut foran oss. Der fortellinger som The Island, som også handler om kloner som reservedeler for mennesker, er satt til fremtiden og hvor handlingen dreier seg mye rundt action, er romanenaldri fra meg lagt til vår egen tid og holdt i et stille tempo. Følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest ferdig aldri fra meg er først og fremst sårhet.

Bokbloggernes makt
aldri fra meg er et eksempel på en sterk leseropplevelse jeg ikke ville hatt om det ikke var for bokbloggere. Boka kom på norsk i 2006 uten at den ble fanget opp på radaren min.

Men heldigvis har Julie Brannfjell i Bokmerker lest boka og for noen uker siden blogget hun om den. Jeg likte omtalen godt nok til at jeg sporenstreks bestilte den fra biblioteket – selv om et par uheldige bokvalg i køa av bøker førte til at jeg ikke fikk lest den før nå. Og jeg vil anbefale boka videre til andre. Les den!

Om forfatteren Kazuo Ishiguro
Kazuo Ishiguro er en japansk-britisk forfatter, bosatt i London. Han er født i Japan og levde sine første barneår i Nagasaki, før foreldrene flyttet til England.

Ishiguro har skrevet seks romaner siden debuten i 1985, og han har fått en rekke priser og utmerkelser for sine litterære verk. Han er kanskje mest kjent for sin tredje roman, Resten av dagen, eller The Remains of the Day som den heter på originalspråket. Romanen ble filmatisert med Anthony Hopkins og Emma Thompson i hovedrollene.
(Foto: Mariusz Kubik)

aldri fra meg er Ishiguros foreløpig siste roman, men han har senere også utgitt en novellesamling med tittelen Nocturnes: Five Stories of Music and Nightfall. For min del er aldri fra meg mitt første møte med Ishiguros forfatterskap, men det frister sterkt å lese mer av denne forfatteren.

Les hva andre mener om aldri fra meg:

2 comments:

Hanne said...

Denne fikk jeg lyst til å lese - tusen takk for tips!

Tøybleiemamma? said...

Jeg skal lese boka, så jeg tør ikke lese hele posten...