Thursday, October 14, 2010

Fra idioti til fornuft

Aftenposten skriver i dag om Q-Meierienes suksess med Skyr (forøvrig en favoritt hos mannen her i huset). Det er positivt at Tines meierimonopol er utfordret, men jeg lar meg genuint overraske over den strategien Q-Meieriene innrømmer å ha brukt i starten:

Myrdahl påpeker at de i flere år forsøkte å kopiere Tine i det Tine gjorde. Han forklarer at Q har forsøkt å slå hull på Tines dominans i kjølediskene i mer enn 10 år. I løpet av den tiden har de lansert en rekke varer tilsvarende det Tine har. Men det virket dårlig.

No shit, Sherlock ...

Hvorfor i all verden tror produsenter at kunder bare vil ha mer av hva de allerede har? Problemet med matmonopolene i Norge er ikke en mangel på potetgull med salt smak (vi har 5-6 ulike sorter å velge mellom bare i min lokale butikk) eller dette produktet med det vage navnet "hvitost" (igjen, vi har 5-6 ulike sorter som smaker omtrent nøyaktig det samme i min lokale butikk). Nei, problemet er at vi som forbrukere har en reell mangel på alternativer. Istedet for virkelig variasjon, blir vi tilbudt nesten identiske produkter fra ulike leverandører.

Heldigvis for oss og for Q-Meieriene har de nå gått fra idioti til fornuft:
– Læringen var at forbrukerne ønsker en reell nytenkning. Vi må skille oss markant ut fra det som allerede finnes i markedet for å lykkes. Det har vi blant annet gjort med Skyr, sier Myrdahl.

Og om Q-Meieriene vil ha et tips til nok et punkt hvor de kan skille seg fra Tine, så skal dere få det her: Glem disse gummisakene dere kaller hvitost, og sats på skikkelig ost istedet. Jeg legger meg snart ned og gråter om jeg må se flere oster selges med de grusomme ordene "mild og god". Gi oss istedet ost som smaker noe! Gi oss moden, smakrik cheddar med smuldrete konsistens!

Og gjør det bedre enn Tines gummiaktige, smakløse forsøk ...

2 comments:

Anonymous said...

Hallo!
Du har helt rett. Det var idioti å forsøke å lage en "meg også" yoghurt i 10 år. Noen ganger Tar Ting Tid, Takk for ditt engasjement og ostetips!

Mvh Bent Myrdahl

Sesselja said...

Takk for kommentaren.