Wednesday, September 15, 2010

En rekke gledelige nyheter

Å lese aviser er sjelden noe som fyller meg med glede, men i dag har avisene bydd på en rekke gledelige nyheter.

Først kom nyheten om at Ruter neppe får bøtelegge reisende som ikke registrerer hver reise med gyldig Flexus periodebillett. Jeg finner Ruters overvåkningskåthet utrolig provoserende, derfor jubler jeg når Kleppa nå sier at "all sunn fornuft tilsier at det er i overkant frimodig å tro at de får den godkjennelsen".

Og den godeste Kleppa er ute med flere gladnyheter i dag, og nok en gang frir hun til mitt hjerte som banker så hardt for personvernet. Det har lenge vært snakk om å innføre forsøk med kroppsscanning på flyplassene, såkalt nakenscanning, men nå ser det heldigvis ut som disse planene er skrinlagte: "
– Jeg kan derfor med bestemthet si at det ikke blir på tale å innføre en slik form for kontroll på norske flyplasser, sier Kleppa til Stavanger Aftenblad."

Den siste av gladnyhetene så langt er at Odd Einar Dørum vurderer å stille som ordførerkandidat i Oslo til neste valg.

For en Venstre-entusiast som meg er det selvsagt strålende nyheter, og det er vel ikke tvil om at Dørum vil være en mye mer samlende ordfører enn Carl I. Hagen. I sine mange år i politikken har Dørum vist at han er en mann som vel så gjerne snakker med byens vanskeligstilte som med internasjonale storpolitikere. Han er en politiker med enorm drivkraft og et stort hjerte.

Nå håper jeg bare at Venstre spør ham – og at Oslos velgere samler seg om ham neste høst. Dørum kan bli en ordfører som er hovedstaden vår verdig.

Foto: Venstre

1 comment:

Trond said...

Dørum er den beste personen jeg kan tenke meg som ordfører i Oslo. Håper at det blir viirkelighet.