Friday, August 13, 2010

Tilbake fra skriveferie

Hvis du synes det har vært stille på bloggen her, så skyldes det at jeg har sneket meg av gårde på en drøy ukes skriveferie i Dartmouth, England.


I fjor søkte jeg Statens Kunstnerstipend om reisestipend, og i våres kom brevet som bekreftet at jeg fikk tildelt 5000 kroner på bakgrunn av oppdragene jeg har tatt som skjønnlitterær oversetter. Med et uventet barn i magen og like uventet ekstra vikaroppdrag var jeg en stund i tvil om jeg ville få tid til å reise likevel, men så klarte jeg altså å finne en luke hvor jeg kunne snike inn noen dager i England.

Dagene ble tilbrakt med penn til papir eller bok i hånden, gjerne sittende på en av byens små kafeer, hvor jeg koste meg med engelske spesialiteter som clotted cream tea eller crumpets. Dartmouth har også en utmerket bokhandel, som hverken heter Waterstone eller Barnes & Noble, men som heter Harbour Bookshop og er altså uavhengig av de store kjedene. Jeg la igjen en del i både tid og penger her, samt i bruktbokhandelen Compass Books et steinkast unna.

Nettene ble tilbrakt i Crow's Nest, et koselig familiedrevet bed-only midt i sentrum av Dartmouth:


Men nå er jeg altså tilbake i Norge og i hverdagen, og fremover blir det noen hektiske uker med masse jobbing og en bråte møter. Blant annet kommer det til å bli en hel del Venstre-aktivitet, og det hele starter neste uke, først med oppstart av høstprogrammet i lokallaget på mandag og så med møte på Stortinget i regi av fylkeslaget på tirsdag.

1 comment:

Kasiopeiia said...

Åh, det hørtes jo fantastisk deilig ut. Litt sjalu er jeg nok!