Thursday, August 19, 2010

Skuffende kjedelig fra Waters

En spøkelsesfortelling uten spøkelse.
En spenningsroman uten spenning.
En kjærlighetshistorie uten kjærlighet.

Det er inntrykket mitt etter jeg endelig er ferdig med Sarah Waters' The Little Stranger (Den lille fremmede på norsk).

På omslaget og på de første sidene i boka har forlaget trykt de sedvanlige rosende omtalene. "Chilling". "Truly frightning". "A spine-tingler" leser jeg, og lurer på hvem i all verden disse lettskremte menneskene er som lar seg skremme av en av de mest kjedelige bøkene jeg har lest på lenge.

Jeg er fan av den gotiske sjangeren, og gledet meg stort til å denne romanen på ferie i England. Men Waters faller gjennom på alle punkter.

Hun har fått folde seg ut over 500 sider, og jeg kan ikke annet enn å undres om det skyldes at den tidligere suksessen hennes har gjort forlag og redaktør redd for å be henne stramme inn litt. Historien er såpass tynn, karakterene så få og kjedelige, at det hadde holdt rikelig om hun hadde kuttet ned på sidetallet med det halve.

Jeg er ikke av de som nøler med å legge en roman til side om den kjeder meg, og jeg skulle ønske jeg hadde hatt vett til å gjøre det med denne. Men jeg håpte hele tiden at den skulle ta seg opp, at det gotiske og skumle snart skulle vise seg og gripe meg, slik det tydeligvis hadde grepet andre som har lest den, men spenningen uteble. Boka kjedet meg helt til siste side, og jeg har ikke noe positivt å si om den, annet enn at jeg endelig er ferdig med den.

Dette sier andre om romanen:

3 comments:

Lille søster said...

Enig! Gledet meg til denne, men orket ikke lese den ferdig.

Jorid said...

Jeg har denne liggende, foreløpig uåpnet. Hadde håpet at den skulle være bra (liker også veldig godt gotiske romaner), men har hørt mye negativt om den. Så nå har du sannsynligvis spart meg for en dårlig leseopplevelse :-)

Sesselja said...

Lille Søster: Du gjorde nok det rette valget. Jeg kastet bort ekstra timer på å fullføre den.

Jordi: Ja, dropp denne og bruk heller tiden på noe bedre. Hvis du liker det gotiske, blir du bare skuffet av denne.