Monday, August 30, 2010

Noveller med sterk stemme

I over et år har den slanke boka Svømmetak stått i bokhylla mi. Den ble med hjem etter et boksalg på biblioteket, og har siden ikke blitt rørt. Jeg har en irrasjonell motvilje mot noveller, noe som forklarer hvorfor den har fått stå i fred - til nå.

Fem noveller
Og som så ofte har jeg igjen blitt minnet på hvor feil det er å leve etter fordommer. For novellesamlinga Svømmetak har vært et morsomt bekjentskap.

I de fem novellene møter vi ulike kvinnelige jeg-personer, som alle har litt kronglete forhold til enkelte mennesker i livet. Nei, kronglete blir feil ord ... Fellestrekket er forholdet mellom venner og familiemedlemmer, ispedd den lette fordømmelsen vi ofte har av hverandre. Det ligger en lett ironi over tekstene, like mye rettet mot jeg-personen som de jeg-personen forteller om.

Produktiv, men ukjent
Forfatteren Laila Stien har dessuten en særpreget stemme som kler novellene godt. Den forankrer novellene godt i riktig miljø og samfunnsklasse.

Stien er en av disse forfatterne som har skrevet en hel masse bøker, men som jeg aldri har hørt om før. Svømmetak ble utgitt i 2001, og da hadde hun siden 1979 (!) fått utgitt intet mindre enn 20 bøker – dikt, noveller, barne- og ungdomsromaner og gjendiktninger. I tillegg har hun fått flere priser. Og jeg har aldri hørt om henne.

Marerittet om alt det uoppdagede
Dette forbauser meg alltid. Jeg har vært litteraturinteressert hele livet, lest mye litteratur og lest mye om litteratur. Likevel finnes det alle disse produktive forfatterne her i vårt eget, lille land som jeg aldri har hørt om.

Tenk så mye som finnes av spennende tekster der ute, skrevet av mennesker vi ikke kjenner til! Tanken på alt jeg sikkert går glipp av er nesten ikke til å holde ut – spesielt med vissheten om at jeg ikke rekker over mer enn 50-60 bøker i året. Å, alle de uleste bøkene ved livets slutt ...

Les mer om Stien og Svømmetak:
  • Hverdagsrealisme om vanlige mennesker, mente Dagbladet da de omtalte boka i 2001
  • Imponerende om kvinner på randen, mente Dag og tid.

No comments: