Monday, August 23, 2010

Når bøker dør underveis

Hvordan kan det ha seg at ei bok man koste seg med den ene uka, brått har mistet gnisten den andre uka?

Før jeg dro på ferie leste jeg Rødt og svart av den franske forfatteren Stendahl. Jeg gikk litt motvillig til lesingen, for jeg leser vanligvis ikke eldre litteratur, men jeg hadde hørt navnet Stendahl så mange ganger at jeg følte jeg burde vite mer om denne forfatteren (å, dette forferdelige ordet burde!). Men så viste det seg at jeg storkoste meg med romanen, og den ble lest både på senga og i sofakroken.

Renessanse for Stendahl
Stendahl har fått en liten renessanse denne sommeren. Det er nok mye takket være Knausgård. Han har selv løftet frem Stendahl i et intervju, og det er også blitt sagt at
den som vil knekke Knausgård-koden bør lese den franske forfatteren Stendhal.
Selv har jeg hoppet over hele Knausgård og altså valgt meg Stendahl istedet.

Men jeg rakk ikke å bli ferdig med den før ferien, og siden boka både er tjukk og i stort format, lot jeg den bli igjen hjemme og kjøpte med meg makkverket The Little Stranger istedet.

Boka som sovnet inn
Vel hjemme kastet jeg gladelig Waters til side og fortsatte på Rødt og svart. Men noe var skjedd i uken som var gått. Romanen hadde sovnet inn der på nattbordet mitt. Fortellingen interesserte meg ikke lenger. Hovedpersonen grep meg ikke mer. Jeg plukket opp ei anna bok istedet, og snart enda ei.

Nå har jeg, litt vemodig, innsett at Rødt og svart aldri vil bli lest ferdig, og den har fått komme tilbake i haugen av bøker som skal leveres tilbake på biblioteket. Men hva er det egentlig som gjør at en fortelling dør mellom lesninger? Og kan en historie som er avgått ved døden for leseren vekkes til live igjen?


Vil du vite mer om Stendahl?

No comments: