Sunday, August 1, 2010

Ferienoveller

Odd Klippenvåg ga i fjor ut Sikadene, en samling noveller som har det til felles at handlingen foregår i "Syden". Jeg plukket den med meg fra biblioteket tidligere i sommer og tenkte at ferienoveller måtte da være passende sommerlektyre når jeg selv ikke skulle ut og reise, og samme med Klippenvåg har jeg dene sommeren dermed dratt til Hellas, Italia og Mallorca.

Klippenvåg har skrevet bøker siden 1978 – nesten like lenge som jeg har vært i live. Selv stiftet jeg bekjentskap med Klippenvåg først i fjor en gang. Da leste jeg Camille fra 2001, en roman om den franske komponisten Camille Saint-Aä. Jeg likte godt Klippenvågs stil, og romanen var et flott karakterportrett, velskrevet og fortettet.

I Sikadene tillater Klippenvåg seg å leke mer med formen. I ei novelle er leseren som ei loppe som hopper fra en person til den neste i et kort, tilfeldig berøringspunkt og følger denne til neste tilfeldige møte. Ei anna novelle er skrevet som dagboksnotater med utstrykninger, parenteser og & for og. Mens enkelte av novellene har noe av den kvaliteten jeg likte så godt i Camille, opplevde jeg likevel at samlingen som helhet ikke traff meg. Det er ikke nok til å klassifiseres som bomskudd, men samlingen blir neppe stående som ei av bøkene jeg vil huske fra 2010.

No comments: