Wednesday, August 18, 2010

En manns drøm er en annen kvinnes mareritt

Det Google-sjef Eric Schmidt drømmer om, er det jeg har mareritt om:

Schmidt tror ikke du ønsker at Google skal svare på spørsmålene dine. Han tror du ønsker at Google skal fortelle deg hva du skal gjøre.

- La oss si du går nedover en gate, på grunn av all informasjonen Google har lagret om deg, vet de omtrent hvem du er, hva som interesserer deg og hvem vennene dine er. Google vet også nøyaktig hvor du befinner deg.

- Hvis du går forbi en butikk som selger postere av veddeløpshester, og du er interessert i det, vil du få beskjed. Hvis du har lest om en 1800-tallsmorder i det siste og mordet fant sted i nærheten, vil du også få beskjed om det, forklarer Schmidt, som har klokkertro på at framtida ligger i målrettet reklame, at du blir møtt av reklame for det som allerede interesserer deg.
(Fra Dagbladets artikkel I framtida vil alle få tilbud om å bytte navn når de blir myndige.)

No comments: