Tuesday, August 31, 2010

Damn good debut

Debutromaner faller gjerne i én av to kategorier: "Nja, greit nok, men vi får se hvordan dette forfatterskapet utvikler seg" og "Herregud, er dette virkelig forfatterens første bok? Mer, mer, mer!"

The Ice Age av Kirsten Reed faller i siste kategori, og det skyldes i hovedsak hovedpersonen, en jeg-person som er så helstøpt og har så sikker stemme at jeg gir meg ende over.

Jeg-personen, ei navnløs ung jente med bein i nesa, haiker gjennom USA med Gunther, en eldre mann. Hverken hun eller han har et fast endepunkt for øye, og dermed går ferden på kryss og tvers og tilbake igjen. Turen tar dem til det ene shabby motellet til det andre i slitne småbyer over hele USA, og innimellom stanser de på besøk hos noen av Gunthers mange venner.

Underveis utvikler det seg et vennskap med erotiske undertoner mellom de to. Jeg-personen tester ut sin gryende seksualitet, både på Gunther og tilfeldige bekjentskaper, til det en dag går fullstendig galt. Men det deilige med denne boka er at jeg-personen ikke er noe offer og aldri er villig til å ta denne rollen.

The Ice Age er ei road-book, ei coming-of-age-book, men mest av alt ei damn-good-book!

Les hva andre mener om The Ice Age:

3 comments:

Kasiopeiia said...

Apropos noe helt annet - hvorfor "heter" bloggen min Drømmehjerte på bloggrollen din? =P

Sesselja said...

Jeg aner ikke! Den insisterer på å kalle seg det selv. Jeg har lagt den inn på bloggrollen slik jeg gjør med alle andre, men den kom opp som Drømmehjerte. Da jeg oppdaget det, gikk jeg inn og endret den, men søren og om den ikke fortsatt kommer opp som Drømmehjerte. Nå har jeg bare gitt opp, og lar den leve sitt eget liv.

Haruhi said...

Den fikk jeg lyst til å lese!