Tuesday, August 24, 2010

Avstand i annen - så feil kan man ta

I fjor på denne tiden var det en rekke bokbloggere som skrev om Avstand i annen av Monica Isakstuen Stavlund etter at forlaget hadde sendt ut anmeldereksemplarer. De fleste var i hovedsak positive til denne debutromanen, men likevel lot jeg meg ikke friste. Jeg klarte rett og slett ikke å se forbi omslaget og lese omtalelsene fri for fordommer.

Omslaget sa meg nemlig "komplisert", "kompakt", "kaotisk". Tittelen, Avstand i annen, ga meg, ikke uventet, assosiasjoner til matte, et fag jeg aldri har blitt bestevenner med. Og så en av mine hang-ups: forfattere som bruker to etternavn. Av en eller annen grunn klarer jeg aldri å huske navnet på folk som bruker to etternavn. Det ble for mye. Jeg var rett og slett ikke interessert.

Men da biblioteket skulle ha sommerlukning en hel måned og boka sto der på utstilling like ved utlånsskranken, ja, så havnet den i bunken av bøker som fikk bli med hjem. Når så mange bokbloggere har likt den, bestemte jeg meg for å gi den en sjanse.

Og nå har jeg lest den og innsett at jeg lot meg lure trill rundt av omslaget. Boka var ikke komplisert, men lettlest. Den var ikke befengt med matematikk, men med relasjoner (selv om jeg fremdeles ikke vet hva i annen har å gjøre i tittelen). Jeg leste den fort, på et par togturer inn til Oslo, og koste meg mens jeg leste den.

Når det er sagt: jeg leste boka forrige uke og jeg har allerede nå problemer med å huske hva den handlet om. Den har med andre ord ikke gjort det helt store uttrykket, men den var i det minste en helt annen bok enn jeg forventet - på en positiv måte.

Les hva andre bloggere synes om boka:
  • Knirk synes boka var fin og gleder seg til neste fra forfatteren
  • Janke synes det var stortartet og anbefaler boka hemningsløst
  • Rullerusk kaller den en tilnærmet perfekt bok
  • Hanne hos Bokmerker synes den var uforløst

1 comment:

Annepålandet said...

Hei hei, fin blogg du har! Takk for kommentar på bloggen min! Ja, narkolepsi er fascinerende. Jeg har skrevet et innlegg om det på bloggen min for lenge siden, hvis du er nysgjerrig:
http://asalmanakk.blogspot.com/2009/06/n-for-narkolepsi.html
Lykke til med barnet i magen!