Sunday, July 25, 2010

Årets bomskudd

Boka jeg skal omtale her, er ikke årets bomskudd fordi den er så riv ruskende dårlig at alle andre dårlige bøker blekner i forhold. Nei, den er faktisk god, og den er ganske enkelt blitt årets bomskudd fordi det har tatt meg et år (eller mer) å komme til side 120 eller så. Denne boka har nemlig vært et "les-sakte"-prosjekt, dvs jeg har valgt å bruke tid på den og plukke den frem med ujevne mellomrom heller enn å legge den bort for godt. Men nå har jeg innsett at det er like greit å legge den til side og la den bli liggende der.

Som oftest er det enkelt å legge en bok tilside. Noen ganger er det litt vanskeligere. Dette er en av dem.

Boka det er snakk om er Inntrenger i støvet av William Faulkner. Enkelte lesere elsker disse lange setningene som visse forfattere bruker. Jeg, derimot, har det med å la tankene vandre når mellomrommet mellom punktumene blir for stor. Det gjør at jeg aldri kommer meg gjennom teksten og aldri kommer virkelig inn i teksten. Det jeg har lest har jeg for såvidt likt, men det er for mye som butter i mot til at jeg orker bruke mer tid på boka.

2 comments:

ziarah said...

Noe har man rett og slett ikke energi til midt oppe i alt annet, selv om man kan sette pris på det når man faktisk orker å sette seg ned med det :) Har ikke lest denne, men har lest et par noveller av Faulkner.

Sesselja said...

Hvordan likte du novellene til Faulkner? Kanskje han egner seg bedre i små doser for meg.